Rabu, 5 Januari 2011

Selingan Spek Mata Lendur: Bersedia Untuk Bersaing


Persaingan datang tanpa diduga! Renjatan otak seketika! Tetapi jangan panik, malah mesti bersangka baik dan positively taughts! Biznesman harus bertenang dan cool. Mula atur strategi bagaimana untuk memotivasikan diri. Ambil masa yang rasional untuk itu. Rangka strategi pelan tindakan supaya perniagaan kita sustain di pasaran sedia ada. Wujudkan keunikan dalam bentuk presentation dan pakej harga. Dan berdasarkan Selingan Kopi Songkhra, jangan lupa add value dan good service.

Selingan Tambah Capati: Jangan Panik, Alternatif Ada


Sambil tambah sekeping lagi capati, kami kyusu' mendengar pandangan Abang Mi terhadap apa yang perlu dialternatifkan sempena kepayahan untuk mendapat stok minyak masak terutamanya bagi rakan-rakan yang terlibat dengan bisnes penyediaan makanan.



"Jangan pening dan panik, kita alternate minyak masak yang kita dok guna dengan material lain, contohnya now we turn to minyak kelapa atau bijan yang ada bertong-tong tak habis di kedai orang India, lebih canggih kita masak sendiri minyak kelapa dan siap boleh keep utilise 5 - 6 kali..jimat, even increase some portion of our margin".

Boleh jadi jugak!!

Selingan Capati: Pra Serapan kos/Pre-Cost Absorption



Singgah sebentar layan capati bersama pakcik-pakcik niaga Pasar Pagi di UpTown Kota Damansara di restoran Bidayah, Subang Perdana, terdengar khabar berita kenaikan harga petrol RON97 yang berkuatkuasa tengah malam ini. Justeru masing-masing kalut mengutarakan 'pricing' item jualan masing-masing. Saya interested dengan pandangan Abang Mi, peniaga mini murtabak, beliau berkata:

"Kita jangan imprompt naik harga, nanti customer kita terkejut dan mungkin complaint, pas tu menrencatkan intention mereka untuk berbelanja. Langsung kita loss. It is good kita maintain price yang sedia ada sebab profit margin kita memang dah reserve & absorb percentage of miscellaneous. No loss or breakeven at all. Yang penting kita build-up repo dan jadikan mereka sebagai loyal customer. Lets go for volume, dont increase price yet. Not at correct time..". Kami menggangguk...

Betul, sebenarnya untuk profit margin setting kita sepatutnya dah ambil kesemua kos terlibat termasuklah peratusan ketidaktentuan masa hadapan. Maka tidak timbul kekalutan kiranya terjadi kenaikan harga pada bahan mentah. Secara langsung tidak membebankan customer terutamanya dalam tempoh masa terdekat ini. Semestinya ini adil bagi konteks Habluminannas...