Isnin, 6 September 2010

Selingan: Khidmat Pelanggan & 'Invisible Relationship'


Rata-rata pengguna pada zaman kita ini bijak dalam percaturan pembelian. Mereka amat sensitif dan peka terhadap mutu barangan dan harga jualan. Sekiranya antara salah satu elemen ini tidak memenuhi kepuasan mereka maka mereka juga bijak untuk membuat aduan sehingga menyiarkan aduan di dalam kolumnis surat khabar. Ini merupakan satu cabaran yang perlu diberi perhatian serius oleh setiap usahawan. Sehingga usahawan perlu kreatif dan inovatif dalam mewujudkan 'invisible relationship' dengan pengguna.


Tujuan utama 'invisible relationship' ini diwujudkan adalah sebagai alat penyelesaian masalah antara peniaga dengan pelanggan serta mewujudkan konsep pelanggan setia atau 'returned customer' di mana jika usahawan berjaya mencapai tahap ini, maka usahawan tidak perlu lagi risau memikirkan soal pemasaran dan pasarannya.

'Invisible relationship' contohnya pujian kepada pelanggan melalui unsur-unsur tambah nilai (value add) seperti memberi keutamaan / priority i.e mengambil berat akan keperluan pelanggan, membantu mereka menyelesaikan masalah berkaitan hal ehwal bab pembelian dan pelbagai lagi yang membuat pelanggan berasa dihargai tanpa mereka sedari.