Rabu, 22 Disember 2010

Tips 15: Penentuan Harga


Bagi usahawan yang baru menceburkan diri dalam perniagaannya, meletakkan satu tingkat harga yang sesuai untuk keluaran barunya adalah merupakan satu masalah. Untuk mengurangkan masalah ini usahawan boleh mengambil langkah-langkah seperti:

  • Menentukan matlamat dasar harga, iaitu memastikan barangannya terus wujud di pasaran, untuk mendapat keuntungan yang sebanyak mungkin, untuk meluas dan melariskan jualan dan mempertahankan barangannya bermutu tinggi.

  • Menganggarkan jumlah permintaan dengan mengkaji ciri-ciri istimewa produk anda. Sekiranya ciri produk tersebut adalah sama dengan produk yang sudah ada di pasaran, maka selok-eloknya harga yang ditawarkan hendaklah sepadan dengan jenama tersebut.

  • Menganggar jumlah kos pengeluaran, kos pengurusan dan kos pemasaran. Harga yang ditentukan hendaklah melebihi jumlah keseluruhan kos (bagi setiap unit).
  • Mengkaji harga pesaing yang lain.