Isnin, 13 Disember 2010

Selingan Kiara: Angan-angan Boleh, Tapi Pelan Tindakan Mesti Ada

Dalam bisnes kena banyak mencairkan otak untuk berfikir...mula dengan angan-angan...kemudian di transform kepada cita-cita & objektif...walau bagaimanapun perlu ada Pelan Tindakan...lantas Menggerakkan Pelan Tindakan tersebut dengan smart.. 

Terdapat beberapa rakan niaga yang menciplak semangat menggera bisnes dengan motto ADIDAS dan NIKE.


ADIDAS: Impossible is Nothing!




NIKE: Just Do It!



Dicadangkan semua yang terlibat dalam bisnes atau nak ceburi alam bisnes..sama-sama kita guna spirit ini!

Selingan Kg Baru: Fokus Kepada 'Core-Product'

Berdasarkan 'table-talk' bersama-sama biznes troupe di Kg Baru, KL pada 11/12/2010. Rata-rata dari mereka sepakat mengatakan:


"...fokus kepada core-product, walaupun core-product kita masih merangkak di pasaran namun fikir akan kaedah macam mana nak boost penerimaannya pada customer di luar sana. Bila fokus baru kita kaji pasaran yang betul dan tidak tangkap muat sahaja...Kemudian ia pasti meningkat secara konsisten, sebab trend-trend perniagaan dah buktikannya..Kalau kita tidak fokus pada core-product, dalam kata lain..product focus kita carca-marba..maka tengoklah nanti akan carca-marba jugalah bisnes kita...sebab trend bisnes dah buktikannya..."



Sekalung terima kasih:


En Hamka, Hamka Calligraphy Designer
En Najib, Calligraphy Marketer
En Hafiz, Business Developer
En Idris Awang, My Mum's Bakery