Khamis, 19 Ogos 2010

Tips 6: Return On Investment, Seolah-Olah Seperti Return Of Jedi

Return On Investment (ROI) atau sinonimnya di kalangan enterprenur yang berprofil sering kali disebut Pulangan Modal/Pelaburan, atau dalam bahasa pasarnya kita sering menyebut Balik Modal.


Sehubungan dengan itu, sebelum kita menyentuh soal-soal lain dalam pengurusan perniagaan, adalah lebih baik kiranya kita sama-sama mengenal definasi dan peranan ROI dalam sesebuah entiti perniagaan.


1) Apakah yang dimaksudkan oleh ROI?
2) Kenapa perlu ROI?
3) Apakah konsep ROI?
4) Bagaimana ROI membantu pemilik entiti perniagaan?
5) Siapa lagi yang berminat untuk mengetahui ROI?
6) Kesimpulan dan kepentingan ROI?


Return On Investment (ROI)Keperluan Pemodal Usahawan


Setiap projek perniagaan (baru & pengembangan skop niaga) memerlukan laburan Modal bagi membiayai pelbagai keperluan 'set-up' samada berbentuk 'tangible' ataupun 'intangible'. Laburan Modal ini seperti yang dibincangkan dalam terbitan Tips 2 boleh bersumberkan dengan modal sendiri, usahasama perkongsian, usahaniaga dan pelbagai lagi. Maka laburan modal merupakan syarat utama bagi kita untuk menjayakan sesuatu projek perniagaan seperti yang direncanakan. Erti kata pasar, 'no money, no talk'.

Justeru setiap nilai wang yang dilaburkan tersebut sudah tentu kita mahu akan pulangan keuntungannya. Sudah pasti kita tidak mahu modal yang dikeluarkan lenyap begitu sahaja dan sudah tentu kita juga akan tertanya-tanya atau berasa tidak sabar bila kita akan mendapat hasil pulangan modal yang dilaburkan.

Ini bermaksud:

Modal = Pulangan = Tempoh Masa

Inilah tujuan utama dan harapan bagi setiap pelabur yang melambakkan wang sebagai modal bagi sesebuah projek perniagaan.


Kepentingan Penkadaran ROI

ROI adalah penting bagi kita untuk menentukan penkadaran pulangan pelaburan/modal dalam tempoh yang realistik, tenang dan selamat. Pada amnya kebanyakan pemodal lebih mementingkan tempoh pulangan pelaburan yang cepat bagi mengelak kemungkinan-kemungkinan ketidaktentuan serta risiko yang boleh menjejaskan faedah mereka.

Terdapat kaedah-kaedah penkadaran nisbah bagi mengukur ROI yang boleh dijadikan panduan atau kompas ataupun penggera bagi setiap usahawan. Kaedah ini ini biasanya diukur:

a) Kemampuan jualan
b) Tempoh vs Jualan
c) Peratusan ROI dan tempoh jangkaan pulangan


Kesimpulannya ROI merupakan alatan (tool) yang pada dasar langsungnya menggambarkan keberkesanan sesebuah cadangan projek perniagaan dan prospek hayat perniagaan. Ianya juga mempengaruhi keinginan pelabur modal yakin atau tidak dengan projek perniagaan tersebut.

Tips 5: Ambil Peduli Terma-Terma Kewangan Yang Betul & Tepat

Telah menjadi tabiat dan kebiasaan para usahawan berskala kecil yang beriya-iya membuat jangkaan keuntungan perniagaan mereka tanpa memahami maksud terma-terma kewangan perniagaan serta mengabaikan proses analisis perinci berkenaan keupayaan bisnes yang baru atau berpotensi untuk dikembangkan. Hal ini menyebabkan 'decision making' (membuat keputusan) untuk visi atau hala tuju pengoperasian bisnes tersasar dari matlamat iaitu KEUNTUNGAN/PROFIT kerana kebanyakan usahawan hanya beriya-iya menggembar-gembur JUALAN/SALES yang belum tentu memberi KEUNTUNGAN.


Justeru setiap dari kita yang bergelar orang bisnes haruslah kita faham akan prinsipal perniagaan kita. Ingat! BUSINESS is MONEY/WEALTH. Persoalannya MONEY/WEALTH yang bagaimana?


MONEY - Keuntungan yang konsisten dari peratusan keupayaan perniagaan jangkamasa panjang yang boleh menyakinkan pasaran, pengguna, pembekal, institusi perbankan/kewangan dan institusi/badan-badan perniagaan yang berkaitan.

WEALTH - Harta/Aset yang mempunyai nilai muhibah yang membina 'Branding' perniagaan kita. Contoh saya berikan seperti KFC, Dunkin' Donut dan kiranya di Malaysia saya ambil contoh syarikat tempatan Syarikat Boon Siew Honda (walaupun originaliti produknya berbentuk gabungan (venture).


Jadi marilah kita bersama-sama kongsi terma-terma penting kewangan perniagaan agar kita tidak SYOK SENDIRI akan pulangan KEUNTUNGAN yang dijangka akan dijanakan.


Terma-terma yang perlu berada di otak bahagian mendula oblongata dan bibir pada setiap usahawan adalah:



1) Sales (Jualan) - merupakan generator utama bagi memastikan mesin-mesin mekanisma operasi perniagaan kita berjalan lancar atau sebaliknya. Pada asasnya ramai berpendapat lebih banyak Jualan yang kita perolehi maka kita akan mendapat Untung yang besar. Itu belum tentu lagi!

2) Cost of Sales/C.O.S (Kos Barangan) - Kos Barangan Jualan yang mengambil tempat pada setiap Jualan atau nilai Jualan yang kita perolehi. Dalam dunia 'modern retailing' pada masa kini peratusan minimanya adalah dalam lingkungan 35% - 40%. Kiranya C.O.S kita melebihi tahap peratusan tersebut, maka angan-angan kita untuk mendapat Keuntungan Yang Besar harus kita rencatkan. Mula berfikir bagaimana keadaan ketidaktentuan Kerugian pula dan apakah langkah-langkah beringat yang harus kita jeratkan -Biz Action Plan.
3) Lain-lain terma perbelanjaan - Payroll dan sub-elemennya / Other Expenses dan sub-elemennya / Gross Profit dan sub- elemennya serta Overhead, Penkadaran Cukai atau Zakat Perniagaan juga perlu diketahui. Kalau para bisnesperson yang membaca write-up ini ingin maklumat atau keterangan lanjut atau hendak bertutorial secara fisikal, maka perlulah hubungi saya :).


4) Kemudiaan barulah boleh kita berbicara soal Net Profit / Keuntungan Bersih kiranya kita memperolehinya atau Net Loss/Kerugian Bersih jika kita mengalaminya.


Tetapi ianya tidak terhenti di situ, terdapat elemen lain yang perlu kita ambil kira bagi mengetahui hayat hidup entiti perniagaan kita, iaitu dan biasanya di kalangan Non-Bumi mengistilahkan ROI (sebutan mereka ROY)- atau sebutan penuhnya Return On Investment. Justeru untuk mengetahui apakah sebenarnya ROI tersebut, impak kronologi dan metodologinya dalam bisnes kita semua...tunggu terbitan Tips 6..Return on Investment, Seolah-Olah Seperti Return of Jedi.