Selasa, 4 Januari 2011

Selingan Roti Bakar: Jangan Tipu



Semasa menjamu roti bakar tengahari tadi di Sri Hartamas, sambil memerhati gelagat nyonya yang zahirnya mengambarkan beliau adalah pemilik outlet florist di sebelah, terlintas kata-kata di kotak fikiran seorang sahabat di utara Mr Jimmy Ng Kam Keong (umur veteren 53 tahun), yang pernah bekerjasama dalam pembikinan beberapa attraction & selling-point di Perak Utara.


"In business we must always be in transparency. Do not cheat or story about fairy tales. You know what, our biznesman will  deal with those who are transparent & genuine in transactions only. Otherwise, we will shut our biz arch door & we will never trust that person anymore. We are very serious in doing biz and we are gentlemen"


Banyak tips dan prinsipal Chinese bizman yang saya pelajari dari beliau selama 7 tahun berkolaborasi dalam attractions of biz-venture.

Prinsip yang perlu kita tanamkan agar entiti perniagaan sentiasa dalam keadaan 'control & reliable'.

Selingan Lagi Cargas: Up Sell Antara Rakan

Up sell tidak terhad di entiti bisnes kita sahaja. Ianya lebih praktikal kiranya diimplementasikan antara rakan-rakan niaga kita yang lain.


Contohnya, sekiranya kita tiada stok item seperti yang dikehendaki oleh customer maka kita cadangkan kepada customer untuk patron ke outlet rakan-rakan kita yang lain atau kita meminjam stok rakan niaga dan menjualnya kepada pelanggan kita. Ini namanya menjana ekonomi bersepadu / ummah. Secara tidak langsung kita mewujudkan empayar kolonial di sesuatu lokasi/tapak dan itu adalah biznes network yang paling hebat. Konsep ini jarang dipraktikkan oleh retailer kita kerana negatively taughts terhadap sales dan keuntungan. Hakikatnya inilah potential of  actual flow of money to be into our pocket. Kita cadang orang lain punya, orang lain cadang kita punya. Sila perhatikan apa yang dipraktikkan oleh retailer handphone di Pertama Complex, Mid Valley, Petaling Street, Chow Kit dan lain-lain. Memang peniaga-peniaga disitu bijaksana. Jadi kenapa kita tidak???

Selingan Cargas: Up Sell

Pasaran sekarang adalah pasaran yang teramat kompetitif. Semua retailer berlumba-lumba untuk 'push sales' demi kelangsungan perniagaan. Tempias ini kalau diperhatikan mengenai juga kepada bisnes perkhidmatan dan kompleks niaga. Masing-masing memaksimumkan strategi jualan kerana pasaran telah diceramukkan oleh pelbagai methodologi pemasaran yang agresif.

Terdapat satu kaedah yang simple yang tidak memerlukan kos fisikal, cuma memerlukan kemahiran diri, iaitu 'kata-kata' untuk UP-SELL.

UP-SELL - menawarkan alternatif-alternatif produk atau servis lain mengikut kemampuan dan impresifnya kepada customer.

Open Stall Kak Musleha (Tmn Rakyat Kamunting) di Cherating

 

Contoh: Kiranya Cik Leha fokus membelek anting-anting luxury, kemudian disebabkan bajet beliau tidak mengizinkan, beliau terpaksa lupakan hasrat untuk membeli anting-anting tersebut. Sebelum Cik Leha melangkah kaki pergi, pastikan kita atau staf kita menghampirinya lantas 'entertain', kurang-kurang say helo dengan senyuman (sepatutnya dilakukan pada awal ketibaannya). Tackle mood yang terbaik ialah bagi salam atau hello/hi. Lantas up-sell barangan lain yang lebih ekonomi, contohnya tawarkan anting-anting dummy yang fancy dan beri cadangan kenapa dia perlu dapatkan anting-anting tersebut...cadangan mestilah berasas dan menerujakan Cik Leha...60% beliau akan dipengaruhi oleh up-sell tersebut...dan buatlah seterusnya jika Cik Leha tidak mahu alternatif kedua tersebut..tapi pastikan up-sell nampak  tidak terdesak atau merimaskan beliau..InsyaAllah pasti jaya..human psychology..kerana kaedah itu terbukti berkesan.


Terima kasih:
Kak Leha of Tmn Rakyat Kamunting & kawan-kawan niaga di Pasar Up Town Kota Damansara.