Khamis, 27 Januari 2011

Selingan Debu Medina & Cahya Mecca: PR Retailer Arab Bagus

Tanggal ini, tiba-tiba teringat pengalaman bermusafir di Medina dan Makkah pada tahun 2004 iaitu semasa zaman bujang dahulu. Kata ibu saya ketika itu, pergilah ke sana jangan tak pergi kerana kamu pergi sebagai tetamu. Jiwa remaja ketika itu, sambil bermusafir sambil memerhati keadaan sekeliling kota Medina dan kota suci Makkah.

Cuma apa yang boleh dikongsi bersama berkenaan tabiat (behaviour) bisnes di kedua-dua kota tersebut:
  • 99% peniaga-peniaga samada di shopping complex atau bazaar mempunyai superb PR (public relation). (Jika kita tengok pelancong-pelancong Arab yang melawat Malaysia mereka sememangnya sinonimnya kasar, mungkin mereka bukan berasal dari negeri Medina atau Makkah & mereka saya percaya dari negeri bangsa-bangsa arab yang lain). Semasa saya patron ke outlet-outlet  majoriti mereka greetings dan peluk. 
  • Mereka memperkenalkan (introduce) pelbagai produk walaupun terlebih dahulu saya maklumkan saya hanya window shopping. Mereka rata-rata memberi manisan kurma sebagai guest reception.       
  • Mereka menawarkan price range mengikut bajet saya, siap membuka produk dan meneliti serta memastikan produk tersebut tiada cacat (defect) Memang telus! 
  • Mereka juga jika kita meminta pengurangan harga akan tetap mengambil kira (consider) permintaan kita tersebut dan siap ada akad sah jual beli.
  • Kalau barang yang telah kita beli defect, mereka dengan pantas akan menukar dengan yang baru. Jika tiada stok yang sama mereka akan tambah baik (upgrade) barangan yang lain.
  • Sekiranya kita membeli bulk purchase mereka akan sadakah souvenir lain sebagai tanda kenangan. Saya terharu.
  • Bila azan berkumandang dari Mesjid Nabawi dan Mesjidil Haram, mereka tinggal semua produk, tak tutup kedai pun lantas menunaikan solat jamaah. Tiada penguatkuasa atau polis yang mengawal di premis-premis mereka (kecuali saya yang leka keanehan situasi tersebut dan lewat solat kerna hendak mensahihkan situasi seperti yang saya ceritakan di sini).
  • Tiada tipu daya urus niaga di kedua-dua kota ini.

Perasaan ketika itu rasa tidak mahu pulang ke Malaysia kerana semua yang ada di sana DAMAI TENANG tiada setan! Patutlah retailer di sana hebat kerna mereka mengikut SUNNAH RASUL SAW tatacara Islamic Biz Guidance.


Teringat sampai hari ini
  • Pemuda Arab yang menjual (legar) photo Gua Hira' di kaki Gunung Thur, rasanya sebaya dengan saya. Dia menjual sekeping photo tersebut dengan harga 5 riyal, saya desak dan tekan tawar seboleh-bolehnya 4 riyal. Dia bersetuju harga permintaan saya. Saya hulur note RM50 (di sana currency kita digunapakai untuk jual beli), dia tetiba kalut suruh saya tunggu sebab nak tukar wang dengan peniaga legar lain. Kalut dia lari sana sini dekat 10 minit bagi memastikan saya menerima baki. Punyalah bersungguh-sungguh dia sampai saya rasa terharu, bangga dan menitiskan air mata melihat akan kesungguhan/kejujuran dia. Kemudian saya pula berlari dapatkan dia, saya lontarkan,"Brother, today this RM50 is your rezki. Anta take all the money, Jazakallah". ** karektor beliau unik walau pakaian yang dikenakan beliau menggambarkan kesukaran hidupnya.**
  • Bisikan ibu di telinga kanan saya ketika berangkat dan pulang (di pintu utama rumah): "La Illa Ha Illallah, Muhammad Rasulullah"
  • Moga Allah merahmati ibu dan pemuda arab di kaki Gunung Thur.