Selasa, 4 Januari 2011

Selingan Cargas: Up Sell

Pasaran sekarang adalah pasaran yang teramat kompetitif. Semua retailer berlumba-lumba untuk 'push sales' demi kelangsungan perniagaan. Tempias ini kalau diperhatikan mengenai juga kepada bisnes perkhidmatan dan kompleks niaga. Masing-masing memaksimumkan strategi jualan kerana pasaran telah diceramukkan oleh pelbagai methodologi pemasaran yang agresif.

Terdapat satu kaedah yang simple yang tidak memerlukan kos fisikal, cuma memerlukan kemahiran diri, iaitu 'kata-kata' untuk UP-SELL.

UP-SELL - menawarkan alternatif-alternatif produk atau servis lain mengikut kemampuan dan impresifnya kepada customer.

Open Stall Kak Musleha (Tmn Rakyat Kamunting) di Cherating

 

Contoh: Kiranya Cik Leha fokus membelek anting-anting luxury, kemudian disebabkan bajet beliau tidak mengizinkan, beliau terpaksa lupakan hasrat untuk membeli anting-anting tersebut. Sebelum Cik Leha melangkah kaki pergi, pastikan kita atau staf kita menghampirinya lantas 'entertain', kurang-kurang say helo dengan senyuman (sepatutnya dilakukan pada awal ketibaannya). Tackle mood yang terbaik ialah bagi salam atau hello/hi. Lantas up-sell barangan lain yang lebih ekonomi, contohnya tawarkan anting-anting dummy yang fancy dan beri cadangan kenapa dia perlu dapatkan anting-anting tersebut...cadangan mestilah berasas dan menerujakan Cik Leha...60% beliau akan dipengaruhi oleh up-sell tersebut...dan buatlah seterusnya jika Cik Leha tidak mahu alternatif kedua tersebut..tapi pastikan up-sell nampak  tidak terdesak atau merimaskan beliau..InsyaAllah pasti jaya..human psychology..kerana kaedah itu terbukti berkesan.


Terima kasih:
Kak Leha of Tmn Rakyat Kamunting & kawan-kawan niaga di Pasar Up Town Kota Damansara.