Bisnes kecil-kecilan makanan di bulan Ramadan juga adalah untuk meraih keberkatan selain keuntungan.
Terdapat beberapa kerat yang menjinak-jinakkan diri dalam bisnes mikro makanan di bulan Ramadan yang tidak menitikberatkan kualiti. Justeru memberi persepsi yang berlawanan kepada pelanggan...pelanggan lantas merungut..
"...bulan puasa pun mau tipu ka..." "harga dah la mahal, kontot je kuih.." dan pelbagai lagi, rungutan berpunca seperti di bawah:
Air bandung yang ceroi |
Putu Bambu Leper tanpa gula mayam |
Impak kepada peniaga:
- Pelanggan akan melabel sesebuah entiti gerai niaga sebagai tidak jujur memenuhi kehendak pelanggan (walaupun peniaga terlepas pandang akan kualiti untuk pertama kali)
- Gerai niaga akan mengalami less patronize
- Kos melepas, terpaksa mengambil masa untuk memperbetulkan persepsi pelanggan berbanding pemfokusan kepada volume jualan